Barcelona tröja barn Bournemouth-anfallaren Benik Afobe har drog sig ur finalerna för afrikanska nationerna för att stanna hos hans Premier League-lag trots att han nyligen bytte sin trohet från England till Demokratiska republiken Kongo. Den kongolesiska fotbollsförbundet (Fecofa) på måndagen bekräftade att Afobes utträde från en 31-manens förberedande trupp, som har samlat i Napoli tröja barn Yaounde, Kamerun för förberedelser inför pre-turneringen. Afobe har förverkat från turneringen, säger mediaofficer Gerard-Desire Angengwa utan att erbjuda någon anledning. Brittiska medierna rapporterade att Afobe hade berättat för den kongolesiska tränaren Florent Ibenge att han ville konsolidera sin plats i Bournemouths startlinje efter att ha scorat mot Swansea City i en 3-0 bortgångsspel på lördagen. Chefen visade tro på mig genom att börja med mig och jag ville återbetala honom med ett mål, så jag är glad, sa 23-åringen på sin hemsida (
www.afcb.co.uk) efter seger på nyårsafton. Målet var en stor lättnad och ett mål på en avgörande tid. Killarna har hjälpt mig mycket och jag vill förbättra mig personligen. Afobe har nu två mål i sina sista tre starter för körsbären men kan förbjudas att spela för sin klubb under hela treveckors turneringen, som börjar Juventus tröja barn den 14 januari om den kongolesiska federationen tar upp frågan med FIFA. Afobes beslut kommer mindre än Roma tröja barn två månader efter att ha fått FIFA: s tillstånd för sent att byta sin internationella trovärdighet efter att ha spelat för England på under 21-nivå. Han skulle debutera för kongoleserna i novembers VM-kvalare i Guinea men stymied när fotbollsförbundet skickade sitt pappersarbete för bytet av nationalitet till den felaktiga federationen, förknippade generöst DR Congo med angränsande Kongo-Brazzaville. Afobe hade lämnats frustrerad efter att ha flugit hela vägen till Afrika för att finna att han inte var berättigad att spela, tillståndet kom för sent efter att blandningen i London upptäcktes. DR Kongo har en tuff grupp vid turneringen i Gabon, som konkurrerar med innehavarna Elfenbenskusten, Marocko och Togo i Grupp C. Deras startspel är mot Marocko i Oyem den 16 januari.