OfeliaMors
|
 |
« on: January 27, 2019, 08:59:48 PM » |
|
Liverpool tröja Real Madrid firade Zinedine Zidane s ettårsjubileum som manager i stil med en 3-0-tappning i Sevilla i första foten av Copa del Rey-rundan 16 på onsdagskvällen på Estadio Santiago Bernabeu. Ett par mål från James Rodriguez knuffade en Raphael Varane-rubrik för att sätta Real på tröskeln till Copa kvartfinalen. Det var en helt dominerande prestation från Zidane s män och mer imponerande att det kom utan de tjänstgörande BBC, plus försvarare Sergio Ramos. Ändå fick Real bästa uppträdanden från James, Luka Modric och Marcelo bland Arsenal tröja annat i den lopsided segern mot en Sevilla-sida som kom in i tävlingen med hopp om att knäppa Real s 37-matchs obeveklig sträcka, men lämnade istället ödmjuk och besegrad. Det var en BBC-fri start XI för Zidane, som istället gav nöjen till Marco Asensio, Alvaro Morata och den maligned James uppåt, medan överraskande Karim Benzema satte sig på bänken bredvid Isco. I ryggen banade skador på Ramos och Pepe vägen för center-back-paringen Varane och Nacho, medan i mål Kiko Casilla hade en sällsynt start framför Keylor Navas. Matchen erbjöd en fascinerande taktisk duell i början, med Sevilla som använde en hög linje mot Los Blancos medan Real såg på trycket när som helst Sevilla försökte spela ut ur ryggen. Utan Cristiano Ronaldo, Gareth Bale och Benzema, Real var väldigt mindre direkt och lät mer på besittning. Men trycket som de satt på Sevilla-försvaret fungerade charmigt och det ledde till James öppnare på 10 minuter. Gabriel Mercado s pass för Steven N Zonzi mitt på planen var väl förväntad av Casemiro, som tog bort den tidigare Stoke City mannen. Bollen gick rätt till James, som vände och sparkade i ett lågt körskott förbi Sevilla Chelsea tröja målvakt Sergio Rico för att ge Los Blancos en 1-0 ledning. Real hade en fältdag på höger sida, utnyttjade en subpar Escudero, och Modric gjorde nästan det två med en spektakulär scissor-spark av ett Carvajal-kors, men den kroatiska internationalens skott gick sönder bara. Det var svårt för Sevilla. Jorge Sampaoli s playmakers knappt rörde bollen och skillnaden beslutsfattare som Angel Correa och Samir Nasri var helt avskurna. Real fortsatte sin champagnefotboll i första halvlek och stunder före halvtid dumpade de ledningen genom en Varane-nickel från en hörnspark. Efter en svängande volley från Marcelo som krävde en reaktionsräddning från Rico slog Toni Kroos i en hörnspark som Varane träffade perfekt a la Sergio Ramos och huvudet spunnit förbi den hjälplösa Rico för en 2-0-ledning. Sevilla har lidit nästan närmast senare när Morata befann sig i området och med bollen till fötterna, men Rico stod högt och nekade den tidigare Juventus mannen. Casilla var lika bra i den andra änden, förnekade Correa en- på-ett i vad var Sevilla första chans för matchen. Strax före pausen uppmanades Casilla igen och den här gången måste gå låg för att hindra Vitolo från att göra poäng. Real skulle då kasta bort sin dominerande första halvlek med sitt tredje mål på natten, när James lugnt slog hem ett straff efter att ett modstånd på Modric i området hade vissat, även om det såg ut som om det var den colombianska som hade begått pushen. Mot bakgrund av ett 3-0-underskott var Sevilla det enda alternativet att försöka utarbeta ett mål att ge sig en chans att komma tillbaka i nästa veckas andra ben i Andalusien. Men Zidanes män ville inte låta det hända. Real fortsatte att pounda Sevilla-försvaret, med Marcelo i synnerhet bombning fram och skapar alla typer av huvudvärk. Los Blancos hade inte samma angreppsdrift i andra halvlek, men de behöll kontrollen, och aldrig låta Sevilla snyta tillbaka i spelet. Vid den sista kvarturen hade intensiteten i matchen avtagit avsevärt, eftersom Real såg ut de sista minuterna med aplomb. Up next för Real är en återgång till league play på lördag hemma mot Granada. 3.- Real Madrid: Casilla; Carvajal, Varane, Nacho, Marcelo; Casemiro, Kroos, Modric; Asensio (Isco, min 67), James (Danilo, min 79), Morata (Mariano, min 83). 0.- Sevilla: Sergio Rico; Mariano, Rami, Mercado, Escudero; N Zonzi, Iborra (Kranevitter, min58); Vitolo, Ganso Juventus tröja (Sarabia, min 46), Nasri; Correa (Ben Yedder, min 82). Domare: Mateu Lahoz.
|