OfeliaMors
|
 |
« on: January 30, 2019, 12:29:47 AM » |
|
Liverpool tröja David Beckham har sagt att han gjorde misstag under sin tid på Manchester United som ledde till en uppdelning i förbindelserna med Sir Alex Ferguson. Beckham gick fram från ungdomen i Old Trafford men såldes av Ferguson till Real Madrid 2003. Beckham accepterar att hans kändisstatus och äktenskap med Victoria, en tidigare Spice Girl, gav Ferguson anledning att tvivla på sin professionalism. På tal om BBC Radio 4: s Desert Island-skivor sa Beckham: Vid 41 skulle jag vilja tro att jag är mer vuxen och lite klokare än när jag var 21. Det var vissa beslut som jag gjorde då då det var fel och Jag kan se varför chefen blev så frustrerad. Det var ett tillfälle när Victoria var i Irland. Jag hade en ledig dag så jag flög över till Irland. Jag kände inte att jag behövde berätta för chefen vad jag gjorde. När jag kom tillbaka klockan 6 för träning satt jag i loungen och chefen gick in. Han pratade inte med mig. Jag visste att jag hade lite problem. Jag kan Juventus tröja förstå chefen och tänker då, OK, han ser inte efter sin kropp eller Han vilar inte som han borde göra . All chef som någonsin velat var bäst för laget, det bästa för klubben och det bästa för individen. Beckham och Fergusons mest offentliga fallout kom i februari 2003 när Ferguson, efter ett nederlag av Arsenal, sparkade en start på Beckham som lämnade honom med ett snitt över ögat. Beckham beskrev det som en freakolycka och tillade: Han kunde aldrig göra det igen, för jag har sett honom i träning. Det var emellertid Beckhams chef som gav honom nödvändig försäkran efter hans avsändning under Englands VM-nederlag i 16 nederlag mot Argentina 1998. Den första personen som ringde mig efter det spelet var Ferguson, sade den tidigare Englanden kapten. Han sa, Son, kom tillbaka till Manchester, du mår bra. Och det gav mig styrka för att verkligen komma igenom den förmodligen den tuffaste tiden i mitt liv. Min fru hade sagt att vi väntade vårt första barn så det borde ha varit en lycklig tid och det var det inte. Jag ser tillbaka på det och det var så svårt, inte bara för mig själv, för jag visste när jag var tillbaka i Manchester, jag var skyddad. Jag hade stödet från fansen, varje gång gick jag upp för att ta ett hörn hela stadion stod upp och klappade och sjöng mitt namn. Jag får emotionell prata om det. Men det var svårare för mina morföräldrar, de blev tröstade av journalister som sa saker jag inte vill att min farföräldrar hörde om deras barnbarn. Det enda jag fotbollströjor kunde göra för att skydda min familj var att säga, öppna inte dörren till dessa människor. Beckham var en del av den berömda Class of 92 på United, tillsammans med bröderna Neville, Paul Scholes, Ryan Giggs och Nicky Butt. Vid den tiden kände vi oss aldrig riktigt som att det fanns något så speciellt på gång, sa han. Vi hade en riktigt tuff ungdomslagschef, Eric Harrison, som hållit oss alla på plats, och så hade vi uppenbarligen Ferguson. Vi hade alla jobb. Jag städade åtta av första lagens spelare, Nicky Butt städde duschar, Paul Scholes rengjorde toaletterna och omklädningsrummen. Gary Neville och Phil skulle plocka den smutsiga satsen upp, men då, klassen 92, tänkte vi inte på något annat än att försöka hålla vår plats i laget och vinna ungdomskoppen om vi kunde. Frågad om den nuvarande skandalen för sexuella övergrepp mot barn, sa han: Det var aldrig någonting hos Manchester United och det är skamligt vad som har hänt och det måste finnas något gjort om det. Beckhams skivval inkluderades varje gång vi säger farväl av Ella Fitzgerald, jag är uppståndelsen av stenrosen och Si Tu Vois Ma Mère av Sidney Bechet. Hans Chelsea tröja England-kepsar var hans lyxartiklar och hans bok var matboken Mallmann on Fire av Francis Mallmann.
|